Begrenset høring organisering av prehospitale tjenester for Asker og Bærum (ref. 22/00812-18) - uttalelse fra Venner av Bærum sykehus(VaBS)
Ansvaret for ambulansetjenesten i Asker og Bærum ligger i dag hos Oslo Universitetssykehus(OUS).
Vestre Viken HF(VVHF) har flere ganger fremmet ønske om å overta dette ansvaret, i 2011, 2013, 2017, 2020 og nå i en siste runde initiert av Helse Sør – Øst RHF. VaBS støtter dette, da det etter vår mening vil gi en bærekraftig utvikling og økonomi gjennom bedre strukturer, oppgavedeling og tverrfaglig samarbeid.
Argumentene for en overføring er mange:
- Dagens organisering bryter med de regionale og nasjonale målene om at pasientene skal forholde seg til EN helsetjeneste i et sykehusområde, og at tjenestene skal henge godt sammen med færrest mulig ledd. Delt ansvar gir ulike rapporteringssystem, ulike prosedyrer og bestillingssystemer med manglende felles styringssystem for å ivareta pasientsikkerheten
- Samhandling og planlegging internt rundt helhetlige pasientforløp generelt, og barn spesielt, er utfordrende når det nest største sykehuset i helseområdet har annen ambulanse og Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
- Delt ansvar gjør at kommunene må inngå avtaler om samordning av beredskapsplaner med begge helseforetak, og begge helseforetak må være representert i kommunenes beredskapsråd.
- Den todelte løsningen gjør det vanskeligere for Bærum sykehus(BS) å levere på de overordnede styrende dokumenter.
- Samlet ansvar for ambulansetjenesten i VVHF vil gi effektivisering med påfølgendegevinstrealisering.
- Overføringen er det eneste alternativ som er i samsvar med formålet i Meld.St. 23/2024-20259 om å sikre best mulig kvalitet og mest hensiktsmessig ressursbruk gjennom et samlet ansvar og samarbeid i helsefellesskapene.
Hvorfor todelingen er uheldig for Bærum sykehus:
- Økt kompleksitet og risiko med ambulansetjenester som hører til to ulike helseforetak
- Manglende mulighet til å utnytte intensivkapasitet i VVHF ved kapasitetsutfordringer ved Bærum sykehus
- Risiko ved ulike kliniske scoringssystemer for å identifisere hvor syk pasienten er. VVHF har et felles scoringssystem for alle sykehus og ambulanser. Det reduserer risiko for pasienter ved overganger. OUS har valgt andre skåringssystem, noe som øker risikoen for BS
- Stor risiko for at man ikke kan støtte hverandre på tvers i VVHF i en beredskapssituasjon som krever transport av pasienter fra BS til øvrige sykehus i Vestre Viken
- VVHF sin fleksible kapasitetsutnyttelse, som bestemmes fra time til time, i forbindelse med Sykehuset i nettverk, kan ikke utnyttes med todelt løsning
- VVHF har vært nødt til å organisere egen kuvøsetransport over eget budsjett fra BS til Drammen sykehus da OUS kun vil frakte syke nyfødte som skal til Oslo
- Problemer med å få ambulanse til akutt fødende som må til andre sykehus i VVHF fordi det er fullt på BS.
Dersom VVHF tar over ambulansetjenesten, vil VVHF øke antall ambulanser i Asker og Bærum, samt bygge ny ambulansestasjon i grenseområdet på Lysaker. Det blir en mere effektiv utnyttelse av ambulanseressurser og ytterligere styrking av beredskapen. Alt tilsier også at utrykningstiden vil bli styrket.
Formålet med ambulansetjeneste er i første rekke (primærtransport) å bringe pasienter til riktig behandlingssted så raskt og trygt som mulig. Videre at pasienter skal kunne overføres mellom behandlingssteder når det er behov for det (sekundærtransport).
For begge disse transporter vil en overføring av ansvaret for ambulansetjenesten være den beste løsningen for befolkningen i Asker og Bærum
Styreleder Stig Bjørn Grydeland
Venner av Bærum sykehus